Skip to main content

Pátý rok veřejně sepisuji svoje myšlenky, postřehy a je tu shrnutí 2021. Dělám to hlavně pro sebe a třeba se někdo v něčem inspiruje. Opět se naše vize a myšlenky hojně vyplnily. Když někam jedeme, návrat tradičně neplánujeme. Ani to, kolik dní za rok strávíme v cizině. Letos to vyšlo na 161 dní mimo Česko. Přesto to bylo všechno poprvé. První let a zahraničí s naší Sofií. Její první kroky. První třicítka v biologickém věku a první obytňák. Pokusím se to shrnout do několika odstavců.

VesMÍRná Madeira

Před odletem na Madeiru jsme stihli dvě věci! Koupit dodávku na přestavbu a taky menší chatu na přehradě. Když něco vyšleš do vesmíru, přijde to rychleji než čekáš. 17. ledna na moje kulaté 30. narozky už sedíme v letadle do autonomní oblasti v Atlantiku. Proč Madeira? Je 4 hodiny 30 minut přímým letem z Prahy. Poprvé jsme letěli ve třech a s malou půl roční Sofií jsme nechtěli daleko. Je tu krásně teplo a tisíce kilometrů levád a tras na výlety, které máme rádi.

Jak ukazují studie, lidé přeceňují jaké uspokojení jim přinese fyzický majetek a podceňují co jim přinesou zážitky.
Koupili jsme jednosměrnou letenku po zkušenostech a taky dle rychle měnících se opatření ve světě. Stačilo se registrovat na Madeira safe, na letišti půjčit auto a hned jsme byli v jiném světě. Pronajali jsme si dvě stylové vilky na coliving u Calhety, kde je za nás nejlepší pláž na koupání spolu s Machicem. Počasí, kultura, jídlo, silnice, všechno v topu. Na výlety jsme brali Sofii v nosítku, že ideál s mimčem, co se nechá ještě nosit. Přechod nejvyšších vrcholů Arieiro a Ruivo a pak ještě levádu Verde jsme si nechali na předposlední den, že parádní závěr našeho pobytu. Nakonec jsme se vrátili po více jak dvou měsících. Tento malý ostrov nás uchvátil, určitě si ho napiš na bucket list. Jednou se tam vrátíme.

VesMÍRná Madeira

Slooowdown, ten potřebujeme všichni

Těmito slovy začínala ráno písnička, co hrála po našem příletu po jedné dubnové snídani na Spotify radio. Je to aktuální pořád. Žijeme v tak rychlém světě, že náš mozek to ani nepobírá. Nové studie, knihy, videa a reklamy se na nás chrlí ze všech stran. Je potřeba to vykompenzovat pomalostí, nezmagořit, rozeznat fake news a najít balanc. To byla výzva.
Mám rád technologie. Sám využívám hlavní sociální sítě, které mi zároveň vydělávají a jsou přínosem. Čím dál víc si frčím přes šifrované apky typu Signal, využívám víc VPN, 2FA a ponořuji se do DeFi, kde swapuji decentralizovaně. Zkrátka dělám takové machinace na internetu, o kterých většina lidí furt nemá ani šajnu.
Je to extrém, ale internet je trochu jako fast street. Sice přináší svobodu, inspiraci, pleasure, ale vše na něm utíká rychlostí světla a vše máme na pár kliků. Proto ten online matrix se chci uzemňovat jinak.
Les
Místo na tramvaje chci koukat na stromy, místo pouličních lamp chci tmu a koukat na hvězdy. Místo tekoucího chloru uvítám z kohoutku vrt ze studny. Nechci žít v anonymním domě, ale chci znát své sousedy. Nechci mít ploty a stavět mezi sebou zdi, ani dojíždět do přírody, ale chci být její součástí.
To je také důvod proč žiji s holkama ve městě, ale v lese zároveň. FOREST is for rest, máme to tu na hrnku s čajem napsaný. Máme rádi pohodlí, rozvozy jídla ze všech gastro, eshopů a kuchyní. Chceme mít na dosah akce, přátele, možnosti vzdělávání, kroužky pro děti. Zkrátka žít v rekreační oblasti s vodou pod barákem byla moje vize. A ta se plní.
Pár lidí se mě ptalo, jak dlouho v našem base campu vydržíme, jestli roky, nebo na pořád. Nevím. Cestovat budeme celý život, ale když už někam jedem, tak slow travel. Bez plánu, kdy se vrátíme zpátky. Možná proto jsme v uplynulém roce strávili doma v Brně celkem 4,5 měsíce. Více o naší komunitní osadě a bydlení na přehradě v tomto článku.

VanLIFE – letos prvních 73 dní v dodávce

Dlouho byl náš sen mít dům na kolečkách, ale když to šlo cestovat s batohem, stopem, nebo na motorce ve dvou, tak jsme věděli, že ideál bude počkat na #vanlife až s prckem. Je neuvěřitelný jaký globální BOOM zažívá tohle svobodné cestování i díky aktuální situaci. Vůbec se nedivím, trefili jsme dobu. Málokterý dům člověku přinese tolik zážitků a umožní vám žít na nejkrásnějších místech planety.
život v dodávce
Byla to náš splněný sen a víme, že nás bude doprovázet asi celý život
. Až tak mě vanlife oslovil, že nyní řeším koupit dvě větší dodávky na přestavbu s Honzou a prodat je ideálně do Německa. Nechci tu znovu rozebírat detailně náš trip po Česku a pak do Řecka. Pokud tě zajímá vanlife, co nám to dalo, kolik nás dodávka stála, jak řešíme elektřinu, vodu, internet a co plánujeme. Přečti si tento článek o životě v dodávce.

Podcast Proti proudu, jako můj život

Přijal jsem jediné pozvání k veřejnému rozhovoru. A to od kamaráda Dana Tržila do jeho podcastu Proti Proudu. Myslel jsem, že si dělá srandu. A sranda to nakonec byla. Minimálně ve Vnitrobloku, kde jsme natáčeli. Většina z vás to viděla a prej to nebylo marný. Naťukli jsme řadu témat od investic do sebe, akcií, DeFi, budoucnosti peněz, ale taky došlo na minimalismus, komunitní život, vanlife a různé zvláštnosti co dělám, jaké bubliny jsem prasknul, nebo z čeho jsem nadšený.

Investuj do sebe

Bylo a je moje motto. Víc jsme utráceli za kvalitní jídlo, suroviny a co nejvíc se snažili podporovat místní farmáře a výrobce. Jak se říká, o práci, vztah, nebo peníze můžeme přijít ze dne na den. A náš nejbližší domov je naše tělo. Tak mu chci dopřávat 365 dní v roce. Dost mě v téhle oblasti obohatila kniha Konec stárnutí – shrnutí zde.

Za dnešního stavu se většina lidí v rozvinutých zemích dožije 80 let. Stovky jen 3 lidé ze sta. Pro další generace ale může být 100 let normální. Já tu chci být do 117 let, proto je potřeba s tím něco dělat. Mě potěšilo, že jsem na dobré cestě, abych se dožil svých prapravnoučat. Každý den mít pohyb, čerstvý vzduch a nevystavovat se stresu. Třeba nevstávat na budík a ráno nikam nespěchat je pro mě základ, který až na pár vyjímek jsem dopřál tělu po celý rok.

INVESTOVÁNÍ. PENÍZE. HRA.

Peníze se za tisíce let staly společným jazykem lidstva. Točí se kolem nich celý svět. Programují a mění nás, my programujeme a měníme je. Napsal jsem o nich příspěvek na FB, který měl ohlasy! Osobně chci svými činy zlepšit fungování společnosti, proto investuji do budoucnosti, ve které chci žít. Baví mě reinvestovat, utrácet za aktiva a zároveň si s penězi hrát.

„Jakmile jednou vyděláte peníze investováním, je mnohem těžší utrácet, protože peníze začnete vnímat jako nástroj k vydělávání, ne jako poukaz na nakupování.“ – V. Žižka

Moje hra 21

Stále největší pozornost z koláče jsem dával kryptu. Osobně jsem využil růstového roku a nedávno 30 % odprodával do stablecoinů na další příležitosti a nákupy. Větší pozornost jsem dal i akciím, hlavně přikupuji dlouhodobě Berkshire a tzv. akcie FAANG. Většině investorům jsme doporučil brokera Degiro. Udělal jsem i pár jednotek konzultací o DeFi, ať pro jednotlivce, nebo pro větší firmy. Jinak jsem propojoval nárazově větší i menší obchody. Nejčastěji jsem pomáhal s nákupem do kryptoměn, fyzických kovů a akcií.

Loni jsem si vzal v naší osadě na starost projekt „Wellnest“, kde uděláme s developerem komunitní dům ze 4-5 bytů. Také jsme tu dokončovali převod dvou bytů, jeden kde bydlíme a druhý na pronájem. Zároveň se podařilo dobře prodat dvě nemovitosti na přehradě, které jsem měl na půl se sousedem. Jedna chata měla zdařilou rekonstrukci, na kterou jsem hrdý, že jsme jí dali zpátky ducha. Dokonce si ji koupil i architekt.

chata na prodej

První neorganizovaný Cashflow summer 2021

Moji výzvou bylo nechat věci plynout. Situace tomu nahrávala, opatření se stále měnila, tak mě napadlo se potkat na PUNK, neorganizovaně a decentralizovaně. Od roku 2014 se každý ročník vyvíjel a měnil, až jsme se z kongresového BEA centra dostali na pláž Nákla. Tento koncept a mě dost bavil. Přišlo kolem 300 lidí a vznikly super bloky, aktivity a diskuze. Ohlasy byly boží, vlastně to dost předčilo moje očekávání. Těším se na letošní ročník 2022!

Důchod ve 30 letech

Od 18 ti let jsem si několik let psal vision board. Měl jsem vizi, že chci jít ve 30 do důchodu. Ani jsem si nepředstavoval, co to pro mě osobně znamená. Spíše každý období něco jiného..

O té doby uteklo nejlepších 12 let v mém životě. Nyní je mi 30. Pracuji v průměru hodinu denně a jsem táta na fulltime. Mám všechno co potřebuji a žiji život jaký chci. Nemám šéfa a mám čas na věci, které jsou pro mě důležité. Nemusím nikam vstávat a chodit o práce. Nemusím se stresovat a dělat něco, co mě nebaví. Dost si vybírám čemu řeknu ano a s kým budeme trávit čas. Pokud takto definuješ důchod, tak se mi to podařilo.

Dneska rychlost, flexibilita a změna je new sexy. Svět už nebude jako dřív. Vše se tak zrychluje, že digitální měny, aktiva a data nabírají exponenciální růst. Tolik příležitostí kolem nás, že nedělat nic a jen hodlovat je to nejtěžší. Přitom díky této jednoduché strategii je spousta lidí a známých ve finančním důchodě. Jen zhodnocení kryptoměn za 2021 bylo slušný. SOL 13230 %, MATIC 14700 %, ETH 460 %, BTC 90 %. Hlavně nezapomeňme diverzifikovat, užívat si a mít klidný spaní.

Týdenní plavba na jachtě

Sailing na jachtě a vanlife má mnoho společného. Hodně cest kudy jet, kde spát a mít krásy světa u vchodu. Moje šestá sailing plavba mě dost překvapila, k tomu poprvé na katamaránu a po Řecku. Hlavně je to o 3P – posádce, počasí a pohodě. A to nám vyšlo. I když plachty jsme vytáhli jen jednou, jak moc bylo krásně.
Původní plán byl, že pojedou páry a děti, ale honit na houpající palubě roční děcka, to už by byla big challenge a odpočinek zdaleka ne. Tak nakonec kaťas obydlela pánská posádka. Holky zůstaly s kámoškou na Lefkádě.
Na vodě se stále něco děje. Každá noc byla jinde, já na tom všem mám rád spaní pod širákem přímo na palubě. I když nejlepší noc byla tentokrát na pláži u ohně, vraku lodi a mezi útesy, na jedné z nejhezčích pláží, které jsem kdy viděl.
– Zakynthos, Navagio.
Týdenní plavba na jachtě

Po více jak 3 měsících zpátky do Česka!

Týden před Vánoci jsme se vrátili do Česka. Celý trip jsem shrnoval v článku o vanlife. Když nám z Kréty trajekt do Athén den předem zrušili, tak holky odletěly napřed letadlem. Pro pohodlí a blaho nás všech.

Já vzal večerní trajekt do Athén, kde jsem psal na tajňáka v dodávce a pak mě čeká asi 20h jízda a spaní v pandě někde v mínus pěti. Teda mě a Jirku. Dával jsem stories, kdo chce za náklady vč. letenky přijet a sdílet řízení zpět. A Jiří, který má doma 4 děcka a firmu se nabídl. Klasika, ti co jsou single raději asi Netflix.

Coliving na Krétě

Krásných 48 dní jsme se rozvalovali ve 4 pokojové vilce na Krétě. Co nám to dalo a jak hodnotíme coliving s dvěmi malými holkami?
Určitě dobrá volba lokality na okraji Chanie. Byli jsme hned u čtyř pláží, nádherných zátok, u parku s dětským hřištěm a 2-3 km pěšky do centra. Pro rodinky a sport ideál. Navíc vedle Mossa hotel nám nabídl saunování a pro holky fitness kurzy.
Většinu života žijeme sami, nebo svoji rodinou. Coliving je super na zkoušku s někým novým. Obohatit se vzájemně. Sdíleli jsme vilu ještě s kamarády, kteří mají 14ti měsíční Rosalii. 4 pokoje a 4 koupelny nám dali dostatečný prostor a soukromí. Z jednoho byla pracovna ala úkryt na meditace a sledování seriálů.

Výhody sharování a sluníčka

Dost aktivit, od hlídání, vaření, úklidů jsme dělali často společně a na střídačku. Jasně furt jsme byli 4 dospělí na 2 děcka. Což kdo má více prcků, je to větší zápřah. O to víc tenhle lifestyle na pár měsíců z roku oceníme v budoucnu, stejně tak i děcka, kteří mají fulltime školku života.
Řecko má hodně stabilní počasí, to se tu potvrdilo. Většinou teplota do prosince byla nad 20 stupňů. Navíc v mimo sezóně tady poloprázdno, spíš jsme tu potkávali místní. Nezbývá než poděkovat a být vděčný za tohle tříměsíční zakončení tripu. Bylo to dobrodružný zakončení roku 2021.

10 odpovědí letošního roku

9. Adrenalin za volantem? Driftování s Petrem – Drž volant
  10. Co chci určitě zopakovat? Cestovat pár měsíců v dodávce
Tomáš Zdražil

V osmnácti jsem si přečetl Bohatý táta, chudý táta od R. Kiyosakiho, na to začal podnikat. V roce 2015 objevil Bitcoin a založil Investree. Chtěl jsem zpřístupnil informace veřejnosti, propojovat příležitosti a organizovat byznys eventy po světě. Baví mě vanlife, jachting, coliving a minimalismus. Pět let jsem žil na pěti kontinentech a snažím se fungovat jako globální občan, když zrovna nežiji Bali v Brně na přehradě.