Skip to main content
Život v dodávce byl dlouho náš sen. Chtěli jsme mít takový vlastní dům na kolečkách, ale když šlo cestovat s batohem, stopem, nebo na motorce ve dvou, tak jsme věděli, že ideál bude počkat na #vanlife až s prckem. A jak už možná víš, tak letos v lednu před odletem na Madeiru jsme koupili dodávku Ford Transit 2017 Jumbo. To změnilo náš pohled na auto a cestování asi navždy!

Jak šla přestavba a výběr auta?

Výběr auta vzal hodně času hledáním, ale nakonec nejlepší auto – poměr cena/stav bylo ve Van centrum v Praze. Chtěli jsme se dostat cenově do 400 tisíc Kč s DPH, nájezd kolem 100 tis. Km, rok výroby 2016 a novější. Mezi největší kandidáty byly Ford tranzit, Fiat Ducato, Volkswagen Craft a Mercedes sprinter. Zásadní byla velikost, ať se uvnitř rovně postavíme a zároveň máme velkou, dvoumetrovou postel. U Fordu to byl typ Jumbo L4H4 (každý výrobce aut to má jinak).

Sdílel jsem do stories, kdo by se do naší přestavby chtěl pustit. Kamarád Honza se hned nabídl, že sám chtěl přestavbu pro sebe a tak jsme si plácli. Šlo to pomalu, vzalo to asi 4 měsíce part-time práce, kdy na tom pracoval hlavně po víkendech. Celý průběh dokumentoval i “for fun” na Instagram jako @Customcampervan. Btw, sociální sítě jsou mega inspirace, většinu jsme okoukali na Instagramu, nebo nás inspiroval třeba YT kanál Ladislav & Margaret.

Kolik to vyšlo a nejlepší vychytávky

Na trhu je tolik možností, že si uděláte přestavbu sami za jakoukoli částku. My raději zaplatili práci kamarádovi a sami spíš strávili spousty hodin řešením vzhledu a objednáváním všech doplňků a spotřebičů. Hlavně jsme využili e-shopy Svět karavanů, Nomadem a Victron energy. Původně jsme si mysleli, že se s přestavbou vejdeme do 250 tis. Kč, ale nakonec jsme si tam namysleli víc designové prvky jako nárazník, ALU kola, zadní originál okna, větší baterku, že se proces prodražil na pořizovací cenu auta.

Celý jsme to navrhovali dle zkušeností a přestaveb pro 3 osoby. Víc lidí se tam nevleze! Malá, ale vyšší kuchyň, kvalitní 80l lednice Inel, Primagran granitový dřez, vaření na sporáku a v troubě Duplex máme na plyn s 10 Kg plnitelnou německou bombou. Postel jsme chtěli pevnou, máme udělanou matraci na míru 178×200. Pod postelí držák na horské kolo a přepravky. Sprcha venkovní, chemický záchod pro nouzovky.

život v dodávce

Kolik času počítat na přestavbu, je nutné přetypování na M1?

Celý proces zabral dvojnásobek času, než jsme si mysleli. Kamarád, který dělá přestavby říká, že celý proces všech, kteří se na přestavbě podíleli zabere 600-1000 hodin. Což můžeme potvrdit, proto každý musí zvážit možnosti dle svého rozpočtu. My přestavbu měli ještě za friendly price, ale jinak jsou přestavbáři dost vytížený. Takže s přestavbou začněte ideálně 6-12 měsíců předem, než někam vyjedete a zažijete si vysněný život v dodávce.

My si dodávku po dlouhých úvahách nechali i přetypovat z N1 – nákladní automobil na SA – obytný automobil. Hlavně kvůli případným pokutám v zahraničí, technickým prohlídkám a havarijnímu pojištění. Celý proces zabere asi týden, zapíše se změna do obou techničáků a stojí do 10 tisíc Kč. Jeden z požadavků jsou i revize elektřiny a plynu (pokud máte instalovaný rozvody, venkovní zásuvku a větší plynovou bombu uvnitř).

Život v dodávce 25 dní po Česku

Přes léto jsme se s Kateřinou rozhodli, že první trip budeme obrážet krásy Česka v naší pandě, jak jsme ji pojmenovali. Nám mezitím rekonstruovali byt, který jsme pořídili na přehradě. Myšlenka byla pozdravit přátele, poznat víc sebe, nové místa a spát na divoko, jak to milujeme. Zjistili jsme, že takto můžeme cestovat i dlouhodobě, že je to takový moderní glamping. Nic nám nechybělo. Kor když máme v každém okrese vybrané gastro podniky a v létě lesy/ louky nabízí tolik fresh plodin.

Roční Sofie to zvládla skvěle. Bylo jí to jedno kde jsme, hlavně že byla naplno s námi. ale když jí rostou zuby, tak pár dní nepomáhaly ani špunty do uší. Hold to k tomu patří, projít si tím musí každý rodič, tak proč u toho být zavřený doma.

blankNakonec jsme spali pětkrát na divoko, třikrát na nouzovku, jak říkáme a dvakrát ve wake kempech – na Nákle a v Brandýse, oba doporučujeme! Zbytek u kamarádů na zahradách a akcích. Byl to moc příjemný trip. Má to jen jednu podmínku, chce to sluníčko a teplé léto. Co si budeme, v zimě to s prckem asi bude jiná divočina se studenou sprchou.

Hurá do Řecka na pár měsíců

Ty nejlepší okamžiky v životě se neplánují. Tak to začalo… Cesta do samotného Řecka nám v Pandě trvala 9 nocí. Každou z nich jsme strávili jinde a nikdy nevěděli předem, kde budeme spát. Dost záleželo hlavně na náladě Sofči, která to zvládala často nejlíp. Vždy to byl něčím výjimečný spot, který nám něco dal.

Třeba v Srbsku, kde jsme spali na divoko u kolejí nám jedno ráno přistál nákup s lokálními potravinami a vzkazem „Welcome in Serbia“. Vzpomínek, zážitků a podnětů máme skoro stejně jako ujetých 3 tisíce kilometrů. Mít domov na kolech je boží. Kdekoli zastavíš, máš vybavenou kuchyň, venkovní terasu, možnost si odpočinout, zasportovat a interagovat s místními, vidíš jak žijí a za co můžeme být safra vděčný!

Život v dodávce je punk, plný změn

Viděli jsme hodně bordelu kolem cest, toulavých psů, opuštěných domů, což v Česku je minimálně. Za co buďme vděčný! O to víc se nás to dotýká a Sofie má od malička real školu života. Hodně nás to stmeluje. Je to safra punk, hodně nepohodlí, minimalismu, ale nás to baví! Proto jsme si pořídili luxusní bejvák na kolech, aby jsme si užívali prosté chvíle života v různých kulturách.

Pro změnu a malou pauzu na další cestě měl jeden týden na Lefkádě odlišnou dynamiku. Ve stylu friends! Já zažil pánskou jízdu na katamaránu Bali 4.0 a holky týden na pláži v Nydri s Pájou. Zjistil jsem, že sailing na jachtě a vanlife má mnoho společného. Hodně cest kudy jet, kde spát a mít krásy světa u vchodu.

Plavba na jachtě řecko

Dynamických 30 dní po Peloponésu směr Kréta

Opustili jsme Lefkádu a nevěděli, že skoro každou noc budeme spát jinde. Obrovský poloostrov Peloponés nás táhnul. Tu první nás řecký známí Antonis, u kterého jsme čtyři roky zpátky měli Workaway, nás nechal spát na zahradě. Jinak jsme byli nejvíc aktivní přes aplikaci Park4night, kde jsme měli fakt parádní tipy na spaní a mohli i tam nějaké recenze a špendlíky přidat.

„Domníváme se, že žádný barák za XY milionů na jakémkoli místě by nás neuspokojil tak jako vanhouse.“

Vždy jsme ujeli tak 1-2h za den, většinou když Sofie spala. To byl náš limit, víc jsme ani nechtěli. Dost preferujeme pomalé cestování, pomalé rána, že než se protáhneme a uděláme snídani je po deváté. Zároveň je to skvělý způsob jak otestovat svého partnera. Často furt něco hledáme, jako v životě. Nejčastěji to byly pláže, pitnou vodu z pramenů, nebo jídlo a kvalitní gastro podniky.

Parkování, Policajti a zapadnutí v písku

Nutné říct, že ani jednou jsme neplatili za kemp přes noc, často jsme parkovali přímo na pláži a tak dvakrát přijeli policajti. Nikdy z toho nic nebylo, jen často říkali: „Only parking, no camping“. Kempováním myslí, že venku máte židličky, slunečník, jinak jsou v mimosezóně ok. Možná taky víc friendly, když vidí rodinku. Dvakrát teda jsme platili za parkování na Porto Katsiki a Enigma beach, kde jsme i spali, jelikož jde o nejhezčí pláže Lefkády. Takže když to shrnu, tak nás 40 nocí v dodávce vyšlo na 15 euro. To jde ne?

 

život v dodávceNa jedné pláži jsme chtěli být tak blízko moře, až jsme zapadli v písku. Jediné naše nářadí bylo lopatka a smetáček, naštěstí nás zachránilo jediné auto široko daleko. A to Němečtí vybavení důchodci. Byl z toho dobrý pokec a workout na odpoledne.

Sparta a historie Řecka

Pokračovali jsme směr Sparta, to je významné historické místo, ale i pro nás. Sofii od narození občas říkáme sparťanka. I když Sparťanská výchova je dost rázná, co jsme zjistili. Tak zrovna tam u Kolosea ušla svoje první kroky. Celkově historií to tu září. Od krásných míst Mystras, Mycenae, Monemvasia, Olympia až po samotný Korintský kanál, který je 6,5 km dlouhý a stojí za vidění.

„Řecko má zhruba obyvatel jako Česko. Jen je 1,7 x větší a svou plochou a má 6000 ostrůvků, z toho jen 170 obydlených.“

Athény byli samozřejmě „must see“ na seznamu. Parkovali jsme na konečné stanici metra a během dvou dní prochodili historické centrum. Nejvíc nás dostali veřejné latríny starého Řecka, což byla místnost pro obě pohlaví a často tam lidé měli i sex. No každopádně měli jsme pak ve 21h noční trajekt na Krétu, tak jsme mysleli, jak si odpočneme v kabině, ale třepalo se to jak když jedete v kočáru po kamenech. Alespoň jsme po 3 týdnech měli teplou sprchu, to byl pro nás pocit štěstí. Pak jsme dali poslední tři noci na Krétě v autě a těšili jsme se na změnu, o které se dozvíš níže.

Život v dodávce je masivní trend

Je neuvěřitelný jaký globální BOOM zažívá tohle svobodné cestování i díky aktuální koronové situaci. Vůbec se nedivím, trefili jsme dobu. Málokterý dům člověku přinese tolik zážitků a umožní vám žít na nejkrásnějších místech planety.

Jen vanlife trend se promítá na cenách všeho. Většina obytňáků drží ceny, ne-li je prodáte za víc, než pořídíte. Výhodou je koupit všechno na firmu, plátce DPH. Přece jen to bude i pojízdná kancelář a třeba to budeme pronajímat známým.

Často jsme si připadali jako v Německu, na 10 obytných aut s D – SPZ jsme potkali dvě Rakouský a Holandský. Taky jsme viděli jak Němci mají přestavěné různé liazky, autobusy, kamiony. Zkrátka všechno co má čtyři kola lze přestavět. Takže jestli se inspirovat, nebo někde prodávat obytňák, tak u sousedů.

Jak řešíme elektřinu, vodu, internet a bezpečnost

Elektřinu si vyrábíme ze slunce. Máme solární panely a dvě gelové baterky (každá 500Ah 6V), které se nám držely furt nad 90 % za každého počasí. Máme 3 kanystry na 75l vody, kterou jsme vždy dočepovali z různých přírodních pramenů a kohoutků u kostelů. Internet mám neomezený od Vodafonu, což pro EU je k dispozici 65 GB dat, ale měli jsme na měsíc i Řeckou sim. Vepředu máme tři sedačky, Sofie má autosedačku Klippan Triofix se základnou, která je safe i na pás, dodávka isofix nemá.

život v dodávce

Život v dodávce a ve vile, proč změna?

Když to shrnu, tak po několika týdnech v autě, přesně řečeno 39 nocí z 46 jsme spali pokaždé na jiném místě. Což je dost dobrodružný a zároveň náročný. Konečně jsme na okraji městečka Chanie přímo u pláží, kde máme vybavenou 4 pokojovou vilku s přáteli. Na luxus si člověk zvykne člověk rychle, ale o to víc si pak všeho víc vážíme. Někdo se nás ptal, jestli je život v dodávce s dítětem udržitelný dlouhodobě.

Nás baví změny prostředí a balanc, že jsme rádi, že to můžeme střídat. Jako dalo by se přes léto žít v autě fulltime s mimčem, ale baví nás pomalost, zastavit se a taky si dopřát komfort. Hlavně za ten měsíc jsme nepotkali žádné čechy a jsme přece jen dost komunitní homo sapiens, že proto sdílet prostor s přáteli je pro nás občas dost obohacující.

Pronájem dodávky a co bych udělal jinak?

Neplánujeme ještě návrat ani jak pojedeme zpátky do Česka. Jednou z variant je vzít trajekt z Řecka do Itálie, nebo právě někomu vybavenou dodávku pronajmout třeba po Krétě, potažmo Řecku, nebo jinde přes zimu a my můžeme zpátky letět. Why not. Pokud bys měl o pronájem dodávky zájem, zkus mi napsat víc o záměru a třeba si plácneme. 🙂

Život v dodávce nás bude asi doprovázet celý život, možná jako bydlení na přehradě. Je to svoboda. Konečně auto, které nevyužijeme 5 % času, ale třeba 50 % a to chceš. Nedovedu si představit už nemít auto, kde nemohu s rodinou přespat, udělat si kdekoli piknik, mít po ruce všechno, vybavenou kuchyň, kolo, paddleboard, tak jiné sportovní vybavení. Kdybych do custom přestavby šel znova, tak tohle uspořádání je za mě top, asi jediný co bych nechtěl jsou zadní okna. Akorát tam svítí v noci a uniká teplo.

Život v dodávce v budoucnu

Tím, že je dodávka jen pro 3 osoby, tak nejspíš jednou budeme řešit i 4 místnou variantu. Už pokukuji po nových kusech jako Grand Californie, na podvozku od Fiata, nebo výrobce Hymer. Možná nejlepší bude příští rok navštívit výstavu Caravaning v Brně od 3.-6. 11. 2022 a prolézt si obytné vozy osobně.

Jen Káťa tvrdí, že ta nová auta nemají duši a jsou plné plastu. Tak uvidíme jestli půjdeme příště znovu do homemade přestavby, nebo už hotového. Budu rád když se podělíš o své zkušenosti, případně pošleš článek dál, ať inspirujeme další k tomuhle dobrodružství na kolečkách.

Tomáš Zdražil

V osmnácti jsem si přečetl Bohatý táta, chudý táta od R. Kiyosakiho, na to začal podnikat. V roce 2015 zjistil jak funguje Bitcoin a založil Investree. Chtěl jsem zpřístupnil informace veřejnosti, propojovat příležitosti a organizovat konference jako Cashflow summer. Zajímám se o technologie, DeFi, sdílenou ekonomiku a minimalismus. Skoro pět let jsem žil na pěti kontinentech a snažím se fungovat jako globální občan, když zrovna nežiji Bali v Brně na přehradě.