Skip to main content

Svět jako takový se neustále mění a s ním i způsoby, jak a za co lidé utrácí své peníze. Díky tomu, že ekonomicky aktivní začíná být i generace miléniálů, začínají se měnit i současné trendy v nakupování.

Jak je možné, že start-up z roku 2010 (Airbnb), který začínal pronájmem postele v pokoji má dnes vyšší hodnotu než top 5 hotelových řetězců dohromady? Zakladatelé Airbnb Joe Gebbia a Brian Chesky neměli prostě jen na nájem a vyřešili tak problém, který řeší milióny lidí po celém světě (hlavně mladých).

Stejný případ je to s Uberem. Proč vlastnit auto, které má vysokou pořizovací cenu, udržovací náklady a 90 % času ho nevyužívám? Chci se dostat pouze z bodu A do bodu B a ne se zadlužit kvůli plechové krabici, která mi stojí většinu času před domem. V nějakých případech je výhodný operativní leasing.

V dnešní době mladí lidé už nepotřebují:

  • vlastnit domy (Airbnb, Couchsurfing, Workaway)
  • vlastnit auta (Uber, Taxify, Blablacar)
  • vlastnit kola (Rekola)
  • vlasnit hudbu (Spotify, Apple Music, GYM radio)
  • nakupovat v nákupních centrech (Amazon, Alza)

Výše uvedené příklady berte z nadhledem, ale každý mladý člověk vám určitě potvrdí, že postavit se po studiu na vlastní nohy (bez úspor a finanční podpory rodičů nebo okolí) je hodně těžké a využívat na maximum výše uvedených služeb dává smysl.

Americké studentské půjčky rostou nejrychleji ze všech a aktuálně dosahují výše 1,5 trilionu USD.

blank

(zdroj: https://twitter.com/wolfejosh/status/1041302863115431936)

Pár čísel ke studentským půjčkám v USA:

  • $1.48 trilionu celkem v US
  • 44.2 miliónu Američanů se studentským dluhem
  • Poměr studentských půjček po splatnost je 11,2 % (90 dní a více)
  • Průměrná měsíční splátka studentského dluhu (pro studenta, kterému je od 20 do 30 let): $351

(zdroj: https://studentloanhero.com/student-loan-debt-statistics/) 

Člověk, který tedy vystuduje v USA vysokou školu a nemá finační zázemí, má hned rezervované místo v nějakém pěkném korporátu a bude dělat maximum (aspoň by měl), aby splatit svoji studentskou půjčku. Takový student se tedy bude logicky snažit držet maximum výdajů na minimu a jedním ze způsobům, jak držet výdeje na minimech je sdílená ekonomika.

Budoucnost sdílené ekonomiky

Hodnota sdílené ekonomiky byla v roce 2014 celkem 15 MLD USD a odhaduje se, že v roce 2025 by hodnota sdílené ekonomiky mohla být 335 MLD USD. Data tedy jasně ukazují, že sdílená ekonomika je trend, který bude velmi pravděpodobně pokračovat, více se rozvíjet a mít více zákazníků.

blank

(zdroj: https://www.statista.com/statistics/830986/value-of-the-global-sharing-economy/)

Průzkum prováděný v roce 2013 jasně ukazuje obecný celosvětový zájem sdílet své majetky (domy, auta) a naopak využívat sdílení od ostatních.

blank

(zdroj: https://www.statista.com/chart/2323/the-rise-of-the-sharing-economy/)


Pohonem sdílené ekonomiky budou pravděpodobně hlavně miléniálové
, pro které je ekonomicky výhodnější využívat sdílené ekonomiky, než kupovat majetky na dluh a snižovat si tak svoji finanční svobodu. Sdílená ekonomika je tedy jasný trend do budoucna a je jen otázka, jak moc ovlivní naše životy a společnost. Dnešní leadeři tohoto odvětví jako Airbnb nebo Uber nemají nic vyhrané a bude zde probíhat ostrý konkurenční boj v tom, kdo jednotlivé segmenty sdílené ekonomiky ovládne.

Petr Sanetrník

Jsem zakladatelem digitální agentury webfusion.cz zaměřenou na tvorbu webových stránek a online marketing. Dále jsem také spoluzakladatelem vreducation.cz, kde digitalizujeme firemní vzdělávání a spoluzakladatelem Crypviz.io, kde se zabýváme správou majetku v DeFi.