Skip to main content

Podle studie vypracované společností Ericsson na základě dotazování 100 tisíc spotřebitelů budou chytré telefony do pěti let nahrazeny umělou inteligencí. Očekávání lidí jsou podle všeho optimistická, skutečnost ale možná až tak progresivní nebude. Co říkají další trendy 2016.

Společnost Ericsson ConsumerLab zpovídala 100 tisíc lidí ve Švédsku a dalších 39 zemích a ptala se jich na jejich názory a očekávání ohledně moderních technologií. Polovina dotázaných si myslí, že mobilní technologie budou do roku 2021 minulostí a mnoho jejich funkcí přebere umělá inteligence. Je sice pravda, že různé stupně umělé inteligence jsou stále dostupnější, přesto lze očekávání spotřebitelů považovat za přehnaně optimistická a průzkum spíše vyjadřuje jejich přání než blízkou realitu.

Nedá se s nimi řídit a vařit

Rebecka Cedering Ångströmová ze společnosti Ericsson tvrdí, že smartphone v ruce při řízení nebo vaření opravdu není praktický. A existuje mnoho jiných situací, kdy displej není nejvhodnějším prostředkem pro komunikaci a práci. I proto si polovina lidí myslí, že chytré telefony budou patřit do minulosti již během pěti let. Otázkou samozřejmě zůstává, proč by měl člověk telefonovat, když vaří nebo řídí, ale potřeba být neustále on-line je u některých lidí až chorobná.

Podle Ångströmové mohou rozvíjející se technologie vylepšit lidem jejich volnočasové aktivity. „Představte si, že sledujete fotbal a máte možnost si vybrat různá místa, odkud budete zápas sledovat. I nakupování je jednou z alternativ, kde se možnost (virtuálně) například vyzkoušet boty může osvědčit.“

Společnost Ericsson ConsumerLab přišla také se svou zprávou pod názvem „10 žhavých spotřebitelských trendů pro rok 2016“, která podle ní představuje názory 1,1 miliardy lidí z 24 zemí. Michael Björn, ředitel výzkumu v Ericsson ConsumerLab, říká, že některé z těchto trendů se mohou zdát až příliš futuristické. Ale zájem spotřebitelů o nové možnosti interakce, jako jsou umělá inteligence, virtuální realita, internet vestavěný ve stěnách domů, nebo dokonce v lidském těle, je podle něj poměrně silný. To znamená, že by se mohly brzy objevovat nové kategorie spotřebitelských produktů, které tento zájem uspokojí, čemuž se přizpůsobuje celé průmyslové odvětví.

Trendy 2016 a 10 žhavých tipů

1. Efekt životního stylu na síti

Čtyři z pěti lidí mají zkušenost s efektem, kdy výhody používání nějaké on-line služby rostou s tím, jak roste počet uživatelů. Jedna třetina spotřebitelů na světě je již součástí nějaké sdílené služby.

2. Přirozenost streamování

Teenageři sledují videa na YouTube častěji než jakákoli jiná skupina. Až 46 % mladých lidí ve věku mezi šestnácti a devatenácti lety stráví denně na YouTube více než hodinu.

3. Umělá inteligence ukončí éru displejů

Umělá inteligence umožní interakci s objekty, aniž bychom potřebovali displej telefonu. Polovina uživatelů chytrých telefonů si myslí, že během pěti let budou tyto přístroje minulostí.

4. Virtuální se stává reálným

Spotřebitelé stále více požadují virtuální technologie u každodenních činností, jako jsou sledování sportu nebo videohovory. 44 % si chce tisknout jídlo.

5. Domy plné senzorů

Více než polovina vlastníků chytrých telefonů si myslí, že v průběhu pěti let by cihly použité při stavbě domů mohly obsahovat senzory identifikující plísně, netěsnosti nebo problémy s elektřinou. Koncept chytrých domů by tak měl být od základů přehodnocen.

6. Chytré kupóny na MHD

Lidé, kteří dojíždějí do práce hromadnou dopravou, chtějí svůj čas trávit smysluplně, ne pouze jako pasivní objekty provozu. 86 % z nich by využilo nějakou formu personalizovaných služeb, pokud by nějaké byly k dispozici.

7. Nouzový chat

Sociální sítě by se mohly stát preferovaným způsobem kontaktování záchranných služeb. Šest z deseti spotřebitelů má zájem o aplikace informující o katastrofách.

8. Vnitřní senzory

Senzory v lidském těle, které měří fyzický stav, se mohou stát novými doplňky. 80 % spotřebitelů by chtělo využívat technologie k vylepšení smyslů a rozpoznávacích schopností, jako jsou zrak, sluch nebo paměť.

9. Všechno lze hacknout

Většina uživatelů smartphonů očekává, že viry a hackování budou nadále velkým problémem. Jedním z vedlejších efektů je skutečnost, že polovina spotřebitelů má větší důvěru v organizaci, která má s tímto problémem zkušenost, ale zapracovala na jeho řešení.

10. Lidé na síti jako žurnalisté

Spotřebitelé sdílejí stále více informací a věří, že to zvyšuje jejich vliv na společnost. Více než dvě třetiny z nich se například domnívají, že odhalování korupce on-line má větší dopad než oznámení na policii.

Zdroj: Investiční web

Tomáš Zdražil

Jsem zakladatel Investree, organizuji konference jako Cashflow summer a rád propojuji příležitosti. Nomádím po světě, hlavně přes zimu. Pohltilo mě cestování na motorce, kryptoměny, sdílená ekonomika, colivingové a neziskové projekty.