Skip to main content

Rozhodli jste se s učinit změnu, podat výpověď v práci a vydat se na volnou nohu? Pak už možná také řešíte, kde a jak shánět zákazníky. Některé postupy se samozřejmě liší obor od oboru. Ale pár obecných principů využijete, ať už jste kouč, masér, grafik, kodér, projektant, copywriter, překladatel, stylista nebo konzultant. Tady jsou.

 

  1. Zformulujte si Co děláte

I když se výtahům spíš vyhýbáte, příležitostí, kde takovou větu využít, je dost a dost. Namátkou třeba kurzy, večírky, podnikatelská setkání i sraz bývalých spolužáků. Věta by měla být srozumitelná i lidem mimo váš obor. A dostatečně lákavá, aby podněcovala k další konverzaci o tom co děláte.

 

  1. Podrobně popište svého zákazníka

Ať už nabízíte cokoliv, musíte dopředu vědět, kdo to od vás má kupovat. Čím je vaše definice podrobnější a obsáhlejší, tím lépe. Nelitujte času a skutečně si napište na papír, jestli váš zákazník je muž nebo žena, kolik je mu let, kde žije, kolik má dětí, ale také jaké hodnoty vyznává, co potřebuje, co mu dělá radost, co každý den řeší, čeho se bojí a co ho trápí. Vymyslet, jak takového zákazníka účinně oslovit, pro vás najednou bude hračka.

 

  1. Sestavte si nabídku

Nabídka je odpověď na otázku, co od vás zákazníci mají kupovat. Tedy produkt nebo služba s jasně definovanými parametry. K těm například patří: co všechno obsahuje, jak dlouho trvá, jaké jsou podmínky využití (otvírací doba, balení, doprava) a také kolik stojí. I když ještě nemáte web, vyplatí se nabídku stvořit v písemné podobě, abyste ji mohli posílat mailem, poštou, nebo nosit s sebou na schůzky.

 

  1. Ujasněte si, co vám vyhovuje

Nastavte si propagaci tak, abyste využívali svých silných stránek, a zbytečně se netlačili do něčeho, co vám moc nejde a především vás to nebaví. Raději komunikujete osobně, po telefonu, nebo e-mailem? Jde vám lépe psaní článků, nebo spíše dokážete zaujmout při živé prezentaci? Umíte malovat, vytvářet infografiky nebo fotografovat?

 

  1. Choďte mezi lidi

Během prvního roku podnikání většinou dostatek zakázek doma nevysedíte. A pokud jste dosud byli zvyklí pravidelně docházet do zaměstnání, ani vám to nebude dělat dobře. Udělejte si přehled o akcích ve vašem okolí, které navštěvuje vaše cílová skupina, kolegové z oboru nebo jiní nezávislí profesionálové. Mohou to být třeba business snídaně, networkingové večery nebo neformální setkání u piva.

 

  1. Využívejte sociální sítě které vám pomohou

Takových sítí je dnes spousta. Snažte se využívat ty které vás propojí s vaším zákazníkem a dalšími podnikateli. Nejrozšířenější je LinkedIn pomocí, kterého máte za hodinu hotovou svoji osobní prezentaci. Čím více o sobě řeknete, tím roste šance na úspěch vašeho podnikání. Další možností je Navolnenoze.cz ,kde získáváte členství v největší české komunitě nezávislých profesionálů a pozvánky na akce, které portál pořádá.

 

 

Zdroj: Cevelova

Tomáš Zdražil

V osmnácti jsem si přečetl Bohatý táta, chudý táta od R. Kiyosakiho, na to začal podnikat. V roce 2015 objevil Bitcoin a založil Investree. Chtěl jsem zpřístupnil informace veřejnosti, propojovat příležitosti a organizovat byznys eventy po světě. Baví mě vanlife, jachting, coliving a minimalismus. Pět let jsem žil na pěti kontinentech a snažím se fungovat jako globální občan, když zrovna nežiji Bali v Brně na přehradě.

Leave a Reply